Met de reinigingswagen voor rails en bovenleidingen verwijdert u... Illustratie aangekoekte olie- en vuilresten afzettingen van slijtage van antislipbanden oxidelagen op de rail, middenrail en rijdraad ...en bereikt u zo: aanzienlijk langere bedrijfsuren voor uw voertuigen betrouwbare stroomafname van de rail, middenrail en rijdraad ononderbroken werking De volledig functionele, mobiele reinigingswagen voor rails en bovenleidingen voor alle H0-spoor- en besturingssystemen is speciaal ontwikkeld om aangekoekte olie- en vuilresten van de rail, middenrail en rijdraad te verwijderen. Zelfs het fijnste vuil op de railkop kan aanzienlijke operationele verstoringen veroorzaken. Door de innovatieve en betrouwbare reinigingstechnologie in een railvoertuig te integreren, kunnen zelfs bijzonder moeilijk bereikbare plaatsen van uw modelspoorbaan, zoals tunnels, wisselsporen en spoordelen met bovenleidingen, eenvoudig worden gereinigd.
De onderhoudsvrije bedrijfstijd van uw railvoertuigen wordt aanzienlijk verlengd en er wordt een betrouwbare stroomafname van de rail, middenrail en bovenleiding bereikt. De reinigingswagen wordt aangedreven door de spoorspanning en kan door standaard locomotieven worden getrokken of geduwd. Hij heeft geen aandrijving. Het voertuig is uitgerust met kortkoppelingskinematica en NEM-koppelingsschacht. De stroomvoorziening vindt plaats via het 4-punts wielcontact of de ski-opname op het draaistel van de wagen. Het reinigingssysteem wordt aangedreven door een duurzame en onderhoudsvrije kernloze motor (Faulhaber1).
De innovatieve SSF-09-besturingselektronica (automatische start-/stopfunctie) werkt op basis van beweging. Wanneer de wagen over de aangedreven rails rijdt (getrokken of geduwd door een locomotief), wordt het reinigingssysteem automatisch geactiveerd. Wanneer de rijdende, geactiveerde reinigingswagen tot stilstand komt (bijv. bij een sein), wordt het reinigingssysteem automatisch gedeactiveerd. De reinigingswagen kan zowel op analoog als digitaal aangestuurde modelspoorbanen worden gebruikt. Het accupakket, dat zich in de reinigingswagen bevindt en via de spoorspanning wordt opgeladen, buffert de motor van het reinigingssysteem bij een stroomonderbreking op de rails (bijv. door vervuiling). Dit zorgt ervoor dat de reinigingswagen zijn reinigingsfunctie behoudt, zelfs op korte, onbemande baanvakken.
Het razendsnelle, radiaal werkende reinigingsmechanisme draait over de railkop (of, indien van toepassing, de middenrail of bovenleiding) en kan worden versteld met een hoogteverstelschroef (zie afbeelding). De aandrijfeenheid is aan één zijde van een wagenchassis gemonteerd, waardoor hoogteverschillen in het spoor optimaal kunnen worden gecompenseerd.
De overwegend zachte polijstmaterialen wikkelen zich bovendien lichtjes om de railkop heen, waardoor ook de uiterst kritische binnenkant van de profielkop en de punten van de middenrail worden gereinigd.
Voor het reinigen van de bovenleiding wordt de aandrijfeenheid 180° gedraaid en met behulp van de meegeleverde drukveer tegen de rijdraad gedrukt (zie afbeelding).
Technische gegevens: Het voertuig is ontworpen volgens de Europese modelspoornormen en is octrooirechtelijk beschermd. De geïntegreerde besturingselektronica maakt gebruik mogelijk, zelfs met halfgolf- en pulsbreedtemodulatiesystemen (PWM). Voeding: 0-24 volt AC/DC Stroomverbruik: ca. 400 mA Max. motorspanning: 5 volt DC Koppelingsschacht volgens NEM 362 Gewicht: ca. 400 gram Hoogte boven spoorstaaf: 54 mm Lengte over buffers: 185 mm Breedte: 39 mm Voertuigen voor 2-rail DC-bedrijf kunnen op aanvraag worden uitgerust met RP25-wielstellen.
© 2025 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl