De 'Sachsenstolz' (Trots van Saksen) - een werkelijk indrukwekkende locomotief De Saksen zijn een klein maar bijzonder volk, wijd en zijd bekend om de zeer smakelijke speciale soep die zij kunnen koken. bij een eigen Koninkrijk hoort natuurlijk ook een eigen Staatsspoorwegmaatschappij. Deze maatschappij liet kort voor de Eerste Wereldoorlog door de Sächsische Maschinenfabrik te Chemnitz één van de sterkste stoomlocomotieven ooit ontwikkelen. Met haar vier drijfassen en een vermogen van 1800 pk bij een dienstgewicht van 162 ton was het een supersterke sneltreinlocomotief die speciaal in het Saksische bergland haar krachten kon tonen. Tussen 1918 en 1923 werden er 23 exemplaren geproduceerd waarvan de de laatste drie zelfs door de Deutsche Reichsbahn besteld waren. Sommige van deze als type 19 ingedeelde krachtpatsers deden zelfs dienst in Schwaben. Al snel kregen deze prachtige indrukwekkende machines, die zich in hun thuisland dagelijks bewezen, de bijnaam 'Sachsenstolz' (Trots van Saksen). Ook na 1945 kon de latere Reichsbahn niet zonder de 19-ers. Daarom werden een groot aantal van deze locomotieven grondig gerenoveerd en sommigen zelfs gereconstrueerd. Uiteindelijk eindigde in 1958 de planmatige inzet want het gebruik gedurende tientallen jaren in de zware sneltreindienst eiste uiteindelijk zijn tol. De Trots van Saksen keert nu in miniatuur terug op de Märklin sporen. Dit prachtige, fijn gedetailleerde en technisch hoogwaardige model zal vast en zeker spoedig groot opzien baren als 'Märklin-Stolz'!
Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief type 19.0, de 'Sachsenstolz' (Saksische bouwserie XXHV), met sleep-kolentender 2'2 T31. Model van de Deutsche Reichsbahn van de DDR (DR/DDR). Met grote windleiplaten. Locomotiefnummer 19 016. Model in de uitvoering van Periode IIIa, uit het begin van de jaren '50.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. In de ketel ingebouwde geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel. Aandrijving op vier assen. Met antislip banden. De locomotief en tender zijn grotendeels van metaal vervaardigd. Standaard voorzien van een snelheidsafhankelijke, dynamisch rook uitstotende, rookgenerator.
Met de rijrichting wisselend tweepunts-frontsein dat analoog brandt en in digitaal bedrijf bediend kan worden. Met in digitaal bedrijf apart schakelbare verlichting in het machinistenhuis en flakkerend licht in de vuurkist. Verlichting middels warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Met beweegbare deuren in het machinistenhuis en imitatieschermen tussen het machinistenhuis en de tender. Mee-verende kortkoppeling tussen loc en tender. Aan de achterkant van de tender voorzien van een mee-verende kortkoppeling in NEM-schacht. Bufferhoogte van locomotief en tender volgens NEM. Kleinst berijdbare boogstraal R2, 437,5 mm. Zuigerstang-beschermbuizen en remslangen worden apart meegeleverd. Lengte over de buffers 26,0 cm. Opmerking: Af fabriek gespecificeerd voor een minimale radius R 2 (437,5 mm); bij voorzichtig/beperkt rijden is gebruik op R 1 (ca. 360 mm) mogelijk.
- Reclame- en speciale producten- Totale programma 2025/2026- Sonderprospekt Überraschungslok 2025
© 2025 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl