Geen producten (0)

Märklin 39650 Stoomlocomotief serie 65.0

€ 399,00
Op voorraad
Specificaties
EAN code 4001883396507
Productcode leverancier 39650
Schaal H0 (1:87)
Aansturing Digitaal
Staat Nieuw
Omschrijving

Märklin 39650 Stoomlocomotief serie 65.0

Het droommodel van Club-leden
De BR 65.0 voor het eerst als H0-model in de bekende Märklin-precisie!

Tenderlocomotief voor personentreinen serie 65.0 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Uitvoering met oppervlakvoorverwarmers, ventilatieopbouw op het dak, DB-reflexglaslampen en trek-duwtreinbesturing. Bedrijfsnummer 65 012. Zoals in gebruik rond 1965.

Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. Vier aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief grotendeels van metaal. Rookset standaard ingebouwd. Frontsein in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein, in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Twee rode sluitseinen, afzonderlijk digitaal schakelbaar. Bovendien is de cabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije, warmwitte en rode lichtdioden (leds). Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Zuigerstangafschermingen, remslangen, kabel voor trek-duwtreinbesturing en stopcontacten meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 178 cm.

Highlights
  • Compleet nieuwe ontwikkeling.
  • Zeer fijne metaalconstructie.
  • Veel gemonteerde details.
  • Cabineverlichting eveneens digitaal schakelbaar.
  • Sluitseinen afzonderlijk digitaal schakelbaar.
  • Rookset standaard ingebouwd.
  • Multiprotocoldecoder met "speelwereld-functie" mfx+ en uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.

Totale programma 2018/2019

Ëénmalige serie

Grootbedrijf

Het nieuwbouwprogramma van de DB voorzag een tenderlocomotief voor personenverkeer op de voorstadlijnen. Hiertoe werd een diameter van het drijfwiel van 1.500 mm en een topsnelheid van 85 km/h bepaald. Bovendien werd geopteerd voor een wielsetcode 1‘D2‘, om voldoende voorraden te kunnen onderbrengen. Deze diende ter vervanging van de serie (Pruisische T 14 en T 14.1) en 78 (Pruisische T 18). De voorstudies voor deze nieuwe serie 65 waren een dikke tien jaar voordien nog in de tijd van de DRG uitgevoerd, waaruit ook de formele gelijkenis met de later gebouwde DB-serie 65.10 resulteerde. Krauss-Maffei AG in München leverde in maart 1951 de eerste mooie prototypes 65 001 en 002, daarna werden nog elf andere machines in dienst gesteld (65 003-013). Na dit grote succes volgde nog een nabestelling van vijf exemplaren, die in de jaren 1955 en 1956 werden geleverd. Volgens de nieuwe bouwprincipes van de DB kregen de locomotieven een volledig gelaste hoogrendementsketel met verbrandingskamer en een gelast plaatframe. De eerste 13 exemplaren waren met oppervlakvoorverwarmers van het Knorr-type uitgerust, de andere kregen mengvoorverwarmers van het Henschel-type en kleine aanpassingen in de opbouw en aan de stuurcabine. De machines 65 012-018 werden met een stuurinrichting voor de trek-duwtreindienst voorzien. De DB verdeelde de eerste 13 locomotieven over de depots Darmstadt (65 001-007), Düsseldorf-Abstellbahnhof (65 008-010) en Letmathe (65 011-013), de vervolgserie ging volledig naar Essen. In 1954 vervolledigden daar de machines 65 011-013 het bestand en konden ze samen met hun verwanten in eerste instantie instaan voor de trek-duwtreindienst. Op basis van haar enorme aanzetversnelling waren ze het best voor deze diensten geschikt en werden ze zeer kilometerintensief gebruikt: De 14.821 km die de 65 014 in januari 1958 in 29 werkdagen afbolde, lijkt bijna ongelooflijk, met een gemiddelde van 511 km per werkdag! Een ander bolwerk was de Bw Darmstadt, war tussen 1954 en 1966 elf locomotieven waren gestationeerd. Maar door de voortschrijdende structuurverandering werd de 65 007 al in de jaren 1966 als eerste buiten bedrijf gesteld. De laatste zeven machines vonden in 1970 nog een nieuwe thuis bij de uitloopdepot van Aschaffenburg, waar zij zich vooral op het traject naar Miltenberg nuttig maakten. Tot april 1972 moesten alle machines tot en met de 65 018 met schade of wegens verstreken termijnen worden uitgerangeerd.

 

 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.