Geen producten (0)
 

Märklin 37814 Type 051 Stoomlocomotief met cabinetender

€ 450,00
Op voorraad
Specificaties
EAN code 4001883378145
Productcode leverancier 37814
Schaal H0 (1:87)
Aansturing Digitaal
Staat Nieuw
Omschrijving

Märklin 37814 Type 051 Stoomlocomotief met cabinetender

Goederenlocomotief type 051 met cabinetender van de Deutsche Bundesbahn (DB). Met Witte windleiplaten, 4 ketelopbouwen en verkorte omloop. Met DB reflectorlampen en Indusi aan beide zijkanten. Locomotiefnummer 051 341-6. Model in de uitvoering van begin jaren '70.

Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel in de ketel. Met vijf aangedreven assen. Met antislip banden. Locomotief en tender zijn grotendeels van metaal vervaardigd. Voorbereid voor inbouw van rookgenerator 7226. Het met de rijrichting wisselende driepunts frontsein en de naderhand in te bouwen rookgenerator zijn analoog in bedrijf en kunnen digitaal bediend worden. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte lichtdiodes (LED). Met meeverende kortkoppeling tussen locomotief en tender. Achter de tender en aan de voorkant van de locomotief een meeverende kortkoppeling in een NEM-schacht. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Beschermbuizen voor de zuigerstangen en remslangen worden los meegeleverd. Lengte over de buffers 26,5 cm.

Highlights
  • Gedetailleerd uitgevoerd model, grotendeels vervaardigd van metaal.
  • Met open raamwerk frame en veel los gemonteerde details.
  • Hoogvermogensaandrijving met vliegwiel in de ketel.
  • Verlichting in het machinistenhuis digitaal schakelbaar.
  • Met speelwereld digitale mfx+ decoder en uitgebreide bedrijfs- en geluidsfuncties.
  • Grootbedrijf

    De goederenlocomotief type 50 Als laatste zogenaamde 'eenheids stoomlocomotief' ontstond kort voor het begin van de Tweede Wereldoorlog het type 50. Van april tot juli 1939 bouwde Henschel de eerste 12 exemplaren van wat spoedig het meest geslaagde model van de Deutsche Reichsbahn (DR) zou worden. De ongeveer 160 pk sterke en 80 km snelle 1'E machine ontwikkelde zich snel tot een universeel inzetbare, stoere en betrouwbare locomotief. Door het uitbreken van de oorlog in 1939 steeg de behoefte aan goederenlocomotieven enorm en hierdoor werden de eerste 12 prototypen in een paar jaar tijd gevolgd door nog 3152 machines. Na het einde van de oorlog beschikte de DB nog steeds over meer dan 2000 machines die successievelijk met kleine windleiplaten van het type 'Witte' werden uitgerust ter vervanging van de grote oren van het type 'Wagner'. Ook raakte het overgrote deel de omloopplaten kwijt. Een groot probleem vormden in de vijftiger jaren de zogenaamde goederentrein-begeleidingswagens. Deze waren niet in voldoende aantallen beschikbaar. Daarom ontstond uiteindelijk het idee om in de tenders van 751 locomotieven van het type 50 een ruimte voor het trein-begeleidingspersoneel in te bouwen. Twee grote ramen verzekerden een goed uitzicht op de trein achter hen en in de cabine werd een complete arbeidsplaats ingericht met een tafellamp, een beklede klapstoel, twee noodzitplaatsen, een uitklapbare wasbak, een plafondlamp, twee opbergplanken, stoomverwarming, een kooktoestel, een waterkan en kledinghaken. Tot aan het einde van het stoomtijdperk in 1977 bleven de 50-ers met en zonder cabinetender "de" allround stoomlocomotieven voor zowel goederen- als personentreinen, zowel op het hoofdspoor als op de regionale banen.

Folder nieuwe modellen 2025

 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.