LET OP: Kies bij betalen voor de optie: Betalen bij afhalen
Een aanbetaling is NIET nodig!
Betalen en afhalen of opsturen geschied binnen 30 dagen na uitlevering door Märklin.
Sneltrein-stoomlocomotief met oliestook 18 314 en olietender 2‘2‘T34 van de Deutsche Reichsbahn van de DDR (DR/DDR). Ombouwuitvoering, beproevingslocomotief van de VES-M Halle (Saale). Uitgerust met Reko ketel en gedeeltelijke beplating. De oorspronkelijke locomotief is de 18 314, (voormalige Badische IVh). Met Witte windleiplaten en Indusi aan éen kant. Model in de uitvoering omstreeks 1968.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel, ingebouwd in de ketel. Drie assen aangedreven. Met antislip anden. Locomotief en tender zijn grotendeels vervaardigd van metaal. Standaard voorzien van rookgenerator met dynamische, snelheidsafhankelijke rookuitstoot. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein dat analoog brandt en digitaal te bedienen is. Als extra zijn aan de voorzijde van de loc twee rode seinen digitaal te bedienen. Met verlichting in het achinistenhuis en bij het drijfwerk, digitaal te bedienen. Verlichting middels onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Tussen locomotief en ender een mee-verende koppeling. Aan de tender een mee-verende koppeling in een koppelingsschacht volgens NEM. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Voor grotere boogstralen en voor vitrineopstelling worden verwisselbare bekledingsplaten, zonder uitsparing voor de wielen onder het machinistenhuis, apart meegeleverd. Beschermbuizen voor de zuigerstangen en remslangen worden apart meegeleverd. Lengte over de buffers 27,2 cm.
Grootspoor: Stoomlocomotief 18 314 van de Deutsche Reichsbahn (DR) van de DDR die later de bijnaam ‚Schors‘(Kikvors) kreeg heeft een bui tengewone levensloop gehad. Ooit, n 1919, in Baden in bedrijf gesteld als hardloper type IVh kwam ze daarna met nummer 18 314 in dienst van het DRG. Na het eind van de Tweede Wereld oorlog werd de locomotief, omdat het latere VESM te Halle dringend behoefte had aan een snelle gekoppel de viercylinder stoomlocomotief voor beproevingsritten, geruild voor een S3/6 en wam daardoor terecht in de Sovjetzone. Om haar nog sneller te maken werd ze in 1960 voorzien van een Rekoketel, gedeeltelijke stroomlijnbeplating en een nieuw machinistenhuis. Ook kreeg ze een groene kleur. De ombouw naar een oliestookinstallatie zette in 1967 de puntjes op de i. Eind 1971 werd ze buiten dienst gesteld en in 1984 verhuisde ze door verkoop naar de BRD. Sinds 1986 verblijft ze, in langdurige bruikleen, bij de HEF als pronkstuk in het Auto en Techniekmuseum te Sinsheim.
Highlights:
© 2025 www.mbtrains.nl - Powered by Shoppagina.nl